Aktuellt

Trevlig sommar!

SAGS Fototävling avgjord

SAGS arrangerade under 2015 en fototävling. Vi visar de tre bilder som fick flest röster. Först det vinnande bidraget som hade skickats in av Leo Ziegel:

Agat

På delad andraplats kom följande två bidrag, båda insända av Bertil Otter:

Elbait var. Verdelit

Swedenborgit

Dessa tre bidrag fick flest röster av juryn, men av de ca. 25 bidragen fanns många fler bra bilder.

Vi tackar alla som skickat in bidrag.

Styrelsen

Lösenord och medlemssidor

Lösenord används av administratörer och författare av inlägg på SAGS webbsida.
Vi har provat att ha särskilda skyddade medlemssidor, men eftersom detta inte
fungerade särskilt bra har vi tagit bort dessa och har istället en oskyddad
medlemssida som är åtkomlig från alla.

Vanliga medlemmar behöver alltså inte något lösenord, förutom de som vill
bli inläggsförfattare, eller de som sköter om webbsidan.

Kommentarer kan skrivas till vilket inlägg som helst och kan skrivas av vem
som helst. Första gången man skriver en kommentar kommer det att ta lite tid
innan kommentaren syns, eftersom vi måste godkänna kommentaren manuellt.
Vi måste göra så för att slippa få webbsidan dränkt i skräpkommentarer från
internethuliganer. Sedan en kommentar godkänts kommer kommentarer (från
samma dator) att publiceras automatiskt.

Styrelsen förbehåller sig rätten att återkalla alla rättigheter om de missbrukas
eller om styrelsen anser att de inte längre används.

Resebilder från Svalbard och Grönland 2010

(Berättelse och bilder inskickade av Irene Bergqvist)
Bilderna är från en fantastisk resa till Svalbard, Grönland och Island (inga bilder med från Island) i september 2010. Jag hade fått blodad tand efter en resa runt Svalbard några år tidigare. Nedan en isbjörn nära Holmiabukten på nordöstra Spetsbergen. Efter att ha kalasat på en val åt isbjörnen sjötång till efterrätt.

Svalbard

Resan var med Polar Quest och fatyget M/S Quest. Vi gjorde många och långa landstigningar i både karga och mycket vackra landskap. Och många zoodiakturer runt glaciärer och isberg. Som jag skrivit tidigare önskar jag att jag hade haft mer kunskaper om berg och mineral under resan men nu får bilderna tala sitt eget språk. På Nordöstgrönland färdades vi i de vidsträckta fjordsystemen och var omgivna av både berg och isberg förutom de stora vattnen. Obefolkat så när som på några forskare och nationalparksvakter som vi förgäves försökte få syn på genom våra kikare när vi passerade till synes obebodda små hus utspridda i vildmarken. Som avslutning besökte vi byn Ittoqqortoormiit med ca 500 invånare, mycket isolerat där fjordsystemet Scoresby Sund möter havet Och ingen enda liten stuff fick vi plocka med oss, det var strängt förbjudet.

Irene Bergqvist

Kargt men vackert. Innan min första resa till Svalbard hade jag inte föreställt mig hur kargt landskapet skulle vara vid sidan av glaciärerna. Nu drar det mig tillbaka för såväl skönheten som djur- och växtlivet som finns där man minst anar. Nu lämnar vi Svalbars för två dygn till havs innan vi når Grönland.

3Blomsterbukten
Första landstigningen på Grönland. Kejsar Franz Josephs Fjordsystem. Vandring i strälande solsken. Här såg vi många myskoxar och var ibland så nära att vi hörde dem grymta.

4Blomsterbukten
Spår efter glaciärernas framfart vid Blomsterbukten

5Alpefjord
Vi vaknade till en otroligt vacker soluppgång över de spetsiga bergskedjorna runt Alpefjord.

6Sefströms Glaciär Alpefjord
Med gummibåt tog vi oss fram längs Selfströms glaciärfront och gick iland på en liten strand framför moränen. Efter vandring med bra utsikt över glaciären och ett stort antal stenar och block den bar med sig var det åter dags för gummibåten och en tur i bitande kall vind tillbaka

7Kong Oskar Fjord
Här och där såg vi glaciärer som ringlade sig ner mot fjorden. Här vid Kong Oscar Fjord.

8Kong Oscar Fjord
De geologiska formationerna och färgerna vid Kong Oscar Fjord höll mig kvar på däck länge.

11Röde fjord
Vi fortsatte genom Röde Fjord som fått sitt namn genom att järnoxidering färgat berget rostrött. Strandhugg med myskoxar, islom och fjällsippor och så nådde vi isberg i mängder precis före Röde Ö.

14Röde Ö
Röde Ö ger skäl för namnet. Landstigning igen. Efter brant vandring upp till toppen såg våra gummibåtar och reskamrater kvar på stranden pyttesmå ut. Isbergen desto större och mycket imponerande.

13Röde Ö
Utsikt mot den andra sidan av ön som vi strax skulle passera med gummibåtar visade sig vara mycket spännande geologiskt sett.

16ForamtionenRöde Ö
Min omedelbara tanke när jag så denna formation sticka upp ur Röde Fjord var ”vill ta med hem”. Senare har jag läst att detta är ett exempel på permiska sediment.

20Kap Stewart
Ny landstigning vid kap Stewart och ännu mer berg och mineral som jag önskar att jag vetat mer om när jag var på plats. Och ingen enda liten stuff fick vi plocka med oss, det var strängt förbjudet.

21Ittocortoormiut_Scoresby Sund
Som avslutning besökte vi byn Ittoqqortoormiit med ca 500 invånare, mycket
isolerat där fjordsystemet Scoresby Sund möter havet. Och efter detta
tillbringade vi två nya dygn till havs på resa mot Island.Även Grönland har
gett mersmak men Röde Ö och formationerna där till trots planerar jag nästa
resa till den västra sidan.

Utförsäljning av mineralsamlingar 15/6

Två medlemmar som varit med i SAGS sedan starten 1991, Lars Carlsson och Lennart Närlund säljer ut sina samlingar i Lars och Ullas trädgård på Vårvägen 3 i Västerhaninge, söndagen den 15 juni kl. 10-17. Förutom mineral, kommer korv och kaffe att finnas till överkomligt pris.

Missa inte chansen att komma över stuffer du saknat och att umgås med andra mineralintresserade i försommarsolen (med reservation för vädret).

SAGS

Anmäl intresse till Norrlandsresa 2014

SAGS planerar en Norrlandsresa i början av augusti 2014. Det finns massor av intressanta lokaler i Norrland, men avstånden gör det svårt att hinna besöka alla.

Vart vi åker, när vi åker, hur vi åker, hur vi bor … allt bestäms av deltagarna … och ordnas av deltagarna. Det kan bli flyg/tåg och hyrbilar och/eller samåkning i egna bilar. De som anmält intresse kommer att kallas till ett (eller flera) planeringsmöten och kommer att få information om planeringen.

Om du är intresserad anmäl detta till: norrland2014@jordung.com ju tidigare desto bättre.

Intresseanmälan är inte bindande, men när vi börjar bokar vandrarhem och liknande måste man lämna definitivt besked om  man tänker följa med. Det innebär att från och med mitten av maj kan det finnas risk att man inte kommer med.

Resa till Grönland i juli

Bertil Otter efterlyser fler deltagare till en Grönlandsresa 10-22 juli. En eller två deltagare till behövs.

Resan går till de kända fyndorterna på södra Grönland, med många sällsynta, vackra och fluorescenta mineral. Kostnaden beräknas bli 25-30 000:- inklusive guidning, boende, resor och utförseltillstånd för mineral. Det går inte att åka bil och båt överallt, så en hel del vandringar med ryggsäck krävs, vilket man måste orka med.

Passa på att besöka Grönland tillsammans med kunniga medresenärer. Intresseanmälan till Bertil Otter snarast.

E-post: berott (at) lapides.se

Resa till Namibia i augusti

Arne Georgsen åker till Namibia under senare delen av augusti, ca. 10 dagar till två veckor. Det finns plats för en deltagare till.

Passa på att se några fantastiska fyndplatser och kanske någon mineralsamling i världsklass. Totalkostnad beräknas av Arne bli kring 15 000:-

Kontakta Arne: arne.georgzen (at) swedfund.se för mer information.

Grönland 2014

Förra sommaren blev det ingen resa till Sydgrönland, men i år planeras en ny, preliminärt mellan den 10 och 21 juli. Om du skulle vara intresserad av att delta i en liten exkursionsgrupp om 4-5 personer, så hör av dig till mig snarast möjligt. /Bertil

De lösenordsskyddade medlemssidorna

Som många redan har märkt, fungerar de lösenordsskyddade sidorna inte särskilt bra. För många är det omöjligt att komma in, även efter att rätt lösenord angetts. Alldeles nyss lyckades jag utan problem se dessa sidor, hemifrån. Ifrån datorn på min arbetsplats har jag inte lyckats sedan i somras.

Problemet beror sannolikt på någon sorts oförenlighet mellan de mekanismer våra skyddade sidor bygger på och de säkerhetsinställningar som gäller i vissa datormiljöer.

Styrelsen beklagar detta och söker efter en alternativ lösning.

Jerry Johansson
SAGS

Sörhällan – Råneå

Halloj igen , så var det då dags för nästa mineral quiz. Jag var i norr under midsommar och passade då på att fara förbi Råneå och några av de gruvor som finns där. Vid Sörhällan hittade jag bland annat denna lilla kristall som sitter i en liten håla i kvarts. Toppen ( som är helt plan ) verkar inte vara avbruten eftersom ena kanten av den ligger inne i hålet och resten sticker ut utanför. Omkringliggande kvarts är till färgen vit till mer eller mindre genomskinlig, medan denna kristall är gulfärgad och helt genomskinlig. Längden på kristallen är ca 2 – 2½mm.  Vad tror ni det är frågan om för mineral ?? Kvarts ?? Eller kan det vara frågan om Beryll eller Topas som också skall finnas i området ??